Izrada webshopa i priprema tvrtke za novi kanal prodaje

Prije uvođenja eCommerce kanala u vaše svakodnevno poslovanje, potrebno je razmisliti o ciljevima, izgledu i funkcionalnostima, a tek onda krenuti u potragu za eCommerce agencijom na “istoj valnoj duljini”.

Podijelite članak

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Izrada webshopa u svaku tvrtku uvodi novi kanal prodaje, no suvremen način interakcije s kupcem zahtjeva određene promjene u internoj organizaciji svakog trgovca, ali i korištenje različitih vanjskih usluga.

Prije pokretanja izrade webshopa važno je razmisliti u kojoj će se mjeri novo prodajno mjesto uklopiti u vaše postojeće ili planirane procese, što vam sve treba da zadovoljite očekivanja kupaca i povećate prodaju, i koji budžet možete planirati za projekt web trgovine.

Zakonski okvir prodaje putem interneta

U RH, prodaju putem interneta definira 16 propisa. Zbog zaštite kupaca, poštenog konkurentnog djelovanja, povećanja razine povjerenja u vaš brand i tvrtku te, na kraju, za mirno poslovanje bez inspekcijskih kazni, važno je uskladiti se s regulativom.

Jedan dio propisa odnosi se na zadovoljenje osnovnih preduvjeta za prodaju putem interenta. Tu spadaju registracija odgovarajuće djelatnosti u sudskom ili obrtnom registru te ishodovanje rješenja o MTU.

Drugi dio propisa definira administrativne i druge obveze trgovca u poreznim i računovodstvenim aspektima. Ovdje se propisuju elementi računa, način vođenja računovodstvenih evidencija i skladišnog poslovanja prodajnog mjesta, način prikaza cijena i slično. Uz to, poseban naglasak  stavlja se na ispravan obračun poreza, pogotovo kod prodaje u druge zemlje EU ili svijeta.

Treći dio govori o zaštiti prava i interesa kupaca. Ovi propisi određuju obvezne sadržaje koji moraju biti dostupni kupcima u web trgovini te sadrže odredbe za zaštitu osobnih podataka i različitih prava potrošača.

U pravilu, izrada web shopa ne bi trebala početi dok nije osigurano usklađenje poslovanja sa zakonima i propisima.

Interni organizacijski preduvjeti za webshop prodaju

Voditelj webshopa

Kao i sva prodajna mjesta, i webshop treba imati svog voditelja. To je ključna uloga o kojoj ovisi uspjeh cijelog online projekta. Webshop voditelj je multidisciplinarno zanimanje i podrazumjeva vladanje raznim znanjima. Od strateškog razmišljanja, kreativosti pri opisu proizvoda i marketinških znanja do tehničkih i organizacijskih vještina.

Voditelj web trgovine je osoba koja, samostalno ili u suradnji s drugim članovima vašeg tima, brine o pravovremenoj, točnoj i potpunoj objavi novih proizvoda, promotivnih ponuda i sadržaja u web trgovini. Obrađuje narudžbe kupaca, komunicira s drugim odjelima unutar tvrtke te s vanjskim partnerima koji vam pomažu u održavanju funkcionalnosti prodajnog mjesta.

Voditelj web shopa je često ujdeno zadužen i za vođenje profila na društvenim mrežama i digitalno oglašavanje te za robno knjigovodstvo svog online prodajnog mjesta.

Skladište

Uz osobu ili tim koji će biti zadužen za webshop prodajno mjesto, treba odabrati eCommerce model poslovanja. O tome ovisi i način vođenja skladišta za webshop. Ti modeli mogu biti:

  • klasična kupnja i prodaja robe kod koje robu unaprijed kupujemo od dobavljača, skladištimo je i prodajemo putem webshopa. Ovdje spada i prodaja proizvoda iz vlastite proizvodnje.
  • dropshipping model poslovanja, pri kojem nudimo proizvode dobavljača bez da ih skladištimo. Narudžbe kupaca prosljeđujemo dobavljaču koji pakete otprema iz svog skladišta na adresu kupca
  • affiliate model poslovanja, gdje opisujemo proizvode partnera u svom webshopu, a kupci dovršavaju postupak kupnje na stranici  dobavljača putem posebnog linka putem kojeg ostvarujemo provizije na prodane proizvode ili usluge.

Možemo odabrati jedan model poslovanja ili ih kombinirati. Kod klasične kupnje i prodaje robe, skladište je obavezno ( treba zadovoljavati MTU), dok dropshipping i affiliate modeli podrazumijevaju prodaju usluga te za njih ne treba imati skladište.

Klasična kupnja i prodaja robe, najčešći je oblik prodaje na internetu, pogotovo kod trgovaca koji već imaju fizičke poslovnice te svoju ponudu proširuju na on-line kanal.

Skladište za webshop može se ogranizirati kao samostalno ili zajedničko , a odabir ovisi o faktorima kao što su;

  • financijske mogućnosti (dodatnih) ulaganja u zalihe
  • organizacija prodajne mreže
  • logističke pretpostavke
  • planirani tijek razvoja online kanala prodaje

Samostalno skladište ima stock (zalihe) namjenjen isključivo web prodaji, svoja pravila nadopune zaliha i odvojena financijska zaduženja i razduženja. To znači da je prije početka online prodaje potrebno nabaviti zalihe.

Samostalno skladište omogućuje detaljno planiranje zaliha i asortimana bez utjecaja transakcija iz fizičke poslovnice ili vlastite prodajne mreže. Rezultat su optimalna ulaganja u zalihe i pažljivo kreirana ponuda proizvoda u skladu s prodajnim rezultatima webshopa.

Trgovci kojima je webshop jedini kanal prodaje, sve transakcije vode na samostalnom (i jedinom) skladištu. Povezivanje sustava za robno računovostvo s webshop platformom, u ovom je slučaju, jednostavno i cjenovno povoljnije.

Zajedničko skladište podrazumijeva isporuku webshop narudžbi iz skladišta (prodajnoj prostora) postojeće fizičke trgovine ili centralnog skladišta.  Iako je organizacijski jednostavniji (jer nema posebnog robnog računovostva), ovaj način skladišnog poslovanja u određenoj mjeri otežava detaljno planiranje zaliha i webshop asortimana.

Integracija (spajanje) sustava za robno knjigovodstvo i webshop platforme je nešto kompleksnija jer je potrebno osigurati neprestanu razmjenu podataka o raspoloživim količinama u svakoj poslovnici.  Također, potrebno je osigurati i napredniji ERP sustav s podrškom za omnichannel prodaju.

Trgovci s razvijenijom logističkom mrežom, webshop mogu povezati sa svojim centralnim skladištem.

Iz prethodno navedenog razloga, zajedničko webshop skladište je dobar izbor za trgovce sa samo jednom fizičkom poslovnicom koji proširuju ponudu na online kanal.

Trgovci s više prodajnih mjesta također mogu koristiti zajedničko webshop skladište. Obično za webshop prodaju obično zadužuju poslovnicu s manjim opterećenjem (footflow, promet…), a čestim (ponekad i dnevnim) internim prijenosima iz drugih poslovnica zadužuju robu i otpremaju je kupcima.

Plan asortimana i promotivnih akcija

Prije nego potražite agenciju za izradu web shopa, trebati ćete pripremiti katalog proizvoda koje namjeravate prodavati te barem okvirni plan promotivnih akcija koje mislite imati.

Planiranje asortimana odnosi se na određivanje kategorizacije, sastavljanje liste proizvoda i formiranje cijena po kojima će se roba prodavati.

Kategorizacija je zapravo grupiranje proizvoda u srodne grupe

Puno web trgovina ne koristi sve potencijale i često se nađu u problemima zbog lošeg dizajna, sadržaja i na kraju, loše komunikacije. Prije uvođenja eCommerce kanala u vaše svakodnevno poslovanje, potrebno je razmisliti o ciljevima, izgledu i funkcionalnostima, a tek onda krenuti u potragu za eCommerce agencijom na “istoj valnoj duljini”. 

Posljednje što želite je unajmiti agenciju, potrošiti budžet i previše vremena, a zauzvrat dobiti web trgovinu koja šteti vašem poslovanju.  Svaka je eCommerce agencija drugačija. Neke stavljaju naglasak na dizajn stranice, neke na optimizaciju platforme, SEO, konverzije …  Zato je važno sastaviti listu ciljeva, prioriteta i pitanja, kako biste lakše pronašli eCommerce partnera na istoj “valnoj duljini”.

Primarno, trebate definirati ključne pokazatelje uspjeha (KPI), istražiti konkurente i web stranice iz različitih industrija koje će vam poslužiti kao primjer. Uz to, morate razmisliti i o svojim ciljevima i osobama koje će biti uključene u vaš eCommerce projekt.

 U ovom članku bih dotaknuo teme:

Odredite ključne pokazatelje uspješnosti webshopa (KPI-a)

Prva stvar koju je potrebno definirati prije počekta izrade web shopa su KPI (Key Performance Indicator – ključni pokazatelji uspješnosti). To su mjerljive informacije koje govore idete li u dobrom smjeru ili ne.

S preddefiniranim KPI-evima, biti ćete u mogućnosti svojoj webshio agenciji dati bolji uvid u vaše ciljeve, a imati ćete i interni alat za praćenje napretka vašeg posla.

Kako biste odredili koji su KPI od ključne važnosti za vaš uspjeh, započnite s razmišljanjem o vašem prodajnom funnelu. Kako se ljudi kreću kroz proces kupnje, i koje je ključne pokazatelje potrebno povezati sa svakim pojedinim korakom u tom procesu.

Skicirajte kako izgleda tipični proces kupnje kod vas i odredite KPI-eve koji će prikazuju da se kupci kreću iz jedne faze procesa kupnje u drugu.

[

Pronađite konkurente koji rade dobar posao

Jedan od najboljih načina za kreiranje eCommerce web stranice koja povećava promet, generira potražnju i posjetitelje pretvara u kupce, je pogledati što nude druge web trgovine iz vaše industriji, ali i drugih djelatnosti.

Kako to napraviti?

Istraživanjem konkurenata. Posjetite web stranicu svakog konkurenta i obratite pozornost na 3 primarna područja.

  • Dizajn: Kako je predstavljen njihov katalog proizvoda i kako izgleda navigacija kojom se posjetitelji kreću kroz stranicu? Što vam se sviđa u njihovoj web trgovini? Što nikako ne biste htjeli imati na svojim stranicama?
  • Funkcionalnosti: Obratite pozornost na različite elemente. Koja sredstva plaćanja konkurenti nude svojim kupcima? Kako izgledaju košarica i postupak naplate?  Provjerite i kako je riješeno pitanje dostave te na  sve  jedinstvene opcije koje su vam prve “upale u oko”.
  • SEO: na koje su se ključne riječi  konkurenti usmjerili i da li bi te ključne riječi bile relevantne za vaš webshop? Ima li web trgovina plitku arhitekturu (flat architecture)? Objavljuju li blog članke? Kakva je brzina učitavanja stranice?

Odgovori na ova pitanja će vam dati jasnu sliku što želite implementirati u svoju web trgovinu. Ako neznate što želite, nećete biti u mogućnosti odrediti koja je eCommerce agencija najbolji partner za uvođenje novog kanala prodaje.

Ako tek započinjete i konkurenti vam još nisu poznati, koristite dostupne online alate za analizu obrnuti inženjering kao što su Ahrefs, SpyFu, SimilarWeb ili SEMrush. Utpikajte web adresu svoj konkurenta i saznajte kako dolaze do posjetitelja, na koje su ključne riječi fokusirani, kako se oglašavaju i slično.

Svoje istraživanje nemojte završiti  samo analizom stranica s kojima se izravno natječete. Pronađite inspiraciju i na web stranicama iz drugih industrija. Krenite od stranica koje inače često posjećujete, bilo da se radi o web trgovinama ili običnim prezentacijskim web stranicama. Ne zaboravite pogledati i primjere najvećih imena u svijetu.  Cilj ovog proučavanja je da proširite svoje horizonte i pronađete odlične ideje u skladu s vašom misijom i ponudom proizvoda i usluga.

Što više stranica analizirate, to ćete jednostavnije vašoj eCommerce agenciji moći prikazati što biste željeli i što vam zapravo treba.

Odaberite funkcionalnosti webshopa

Nakon što ste uspješno istražili konkurente i okruženje, još uvijek nije vrijeme za traženje ponuda od webshop agencija. Potrebno je još odrediti koji će sve elementi biti uključeni u vaše online prodajno mjesto. Možda vam budžet u ovom trenutku ne dopušta implementaciju baš svih željenih opcija. U tom slučaju odredite prioritete, a svoju agenciju svakako pitajte mogu li se funkcionalnosti dodavati nakndno

Upoznajte ITOM webshop rješenja u koja je funkcionalnosti lako dodavati i nakon lansiranja web trgovine.

Od kuda krenuti ?

Obavezno provjerite koje funkcionalnosti imaju vaši konkurenti na svojim web trgovinama. Kupci koji su zainteresirani za proizvode iz vaše ponude, sigurno će u svom online istraživanju posjetiti i stranice konkurenata. Ono što nikako ne želite je pružiti lošiju uslugu od svojih rivala.

Popularne funkcionalnosti *:

  • kupnja bez registracije,
  • usporedba karatkeristika proizvoda,
  • loyalty program,
  • sustav kupona za popuste,
  • mogućnost besplatne dostave,
  • cijena dostave prema težini,
  • brza prijava u korisnički račun korištenjem društvenih mreža,
  • chat za podršku kupcima,
  • sustav recenzija,
  • pregled raspoloživih zaliha,
  • lista  želja

*  Izvor: https://ecommerce.hr/kako-definirati-zahtjeve-za-izradu-webshopa-2/ 

Imenujte voditelja web trgovine

Posljednji korak prije prikupljanja ponuda je odrediti ključnu osobu (ili više njih) koja će biti poveznica između vaše tvrtke i eCommerce agencije te koja će kasnije biti odgovorna za poslovanje prodajnog mjesta.
Trebate imenovati voditelja webshopa i uključiti ga u projekt već od samog početka.

eCommerce je relativno novo područje koje je prilično široko. Voditelj uspješne web trgovine mora imati znanja iz više segmenata. Od strateškog razmišljanja i analitike, izrade kvalitetnog sadržaja, komercijalnih znanja, znanja iz marketinga pa sve do pravnih stvari bitnih za mirno poslovanje.

Udruga eCommerce Hrvatska organizira eCommerce akademiju na kojoj možete dobiti sva znanja potrebna za uspješno pokretanje i vođenje web trgovine.  Odlični predavači i pažljivo odabrane teme omogućiti će vam početak transformacije prodaje i razvoj u budućnosti.

Prema istraživanju  spomenute udruge, 32% trgovaca za vođenje webshopa nije zaposlilo novu osobu već je zadatke povjerilo postojećim zaposlenicima. U isto vrijeme, njih 43% nailazi na prepreke u poslovima vođenja web trgovine. Zato mislim da je edukacije voditelja webshopa od iznimne važnosti.

Zatražite ponudu za WooCommerce Start Paket

Ispunite ovih nekoliko podataka i Vaša ponuda stiže na email. Molimo, provjerite poštu i u folderu “Promocije”.

ITOM d.o.o. će Vaše podatke koristiti u svrhu povratnog kontakta i sastavljanja ponude proizvoda i usluga te ih nećemo dijeliti s trećim stranama.