Stanje i trendovi e-Trgovine u Hrvatskoj

Uspješni trgovci dobro poznaju veličinu tržišta, kupovne navike kupaca i stanje konkurenata. Provjerite situaciju na domaćem eCommerce tržištu i planirajte pametno !

Podijelite članak

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Uspješan projekt počinje pažljivim planiranjem, a jedan od prvih koraka svakog pametnog trgovca je upoznavanje navika kupaca i situacije na tržištu.

Važno je dobro procjeniti veličinu tržišta i trendove kako bi svoja očekivanja i strategiju stavili u što realnije okvire. Naravno da je lijepo imati sjajnu ideju, ali ako ne poznamo tržišnu izvedbu kategorije, konkurenate i kupce, ideja bi mogla ostaviti gorak okus neprofitabilnosti.

Ovaj članak namjenjen je trgovcima koji planiraju izradu web shopa. Cilj  prikazati situaciju i neke osnovne pokazatelje eCommerce tržišta u RH:

Koristio sam podatke koji se odnose na B2C tržište iz izvora za koje vjerujem da predstavljaju autoritet. Tu spadaju istraživanja udruge eCommerce Hrvatska koja prate navike trgovaca i kupaca na domaćem tržištu, istraživanja globalne asocijacije eCommerceFoundation te poslovnog portala statista.com.

VELIČINA TRŽIŠTA

Promet u eTrgovini konstantno raste

Prema podacima portala statista.com, za domaću eTrgovinu možemo reći kako ima konstantu rasta. U ovisnosti o istraživanju, godišnja stopa rasta kreće se izmeću 6% i 7%.

Promet od on-line prodaje u 2019. je 433 milijuna €, a u naredne tri godine procjenjuje se na 574 milijuna € godišnje.

Najveći rast se očekuje u 2020. godini, posebno u kategorijama odjeća i obuća te proizvodi za kućanstvo (oko 12%) i u kategorijama hrana i osobna njega (oko 8%).

Izvor: Statista.com, rujan 2019

Ovdje treba napomenuti kako u gore prikazane godišnje promete ne ulaze kategorije prodaje usluga (poput npr. prodaja karata za evente).

KUPCI

Koliko kupaca kupuje on-line i koje su im navike

Od svih korisnika interneta u RH, svaki drugi kupuje on-line. Prema službenoj statistici i istraživanjima, Internet u Hrvatskoj ima 70% kućanstava od kojih 48% kupuje putem interneta.

U grubim brojkama možemo reći kako e-tržište broji oko 1,5 milijuna domaćih e-kupaca.

Što se tiče proječne potrošnje, statista.com zaključuje kako jedan on-line kupac u 2019 proječno troši 156€ godišnje. Taj će broj do 2023 narasti na 199€.

Izvor: statista.com
 

Udruga eCommerce Hrvatska je u velikom istraživanju navika on-line kupnje provjerila koliko često domaći kupci kupuju na webu te gdje kupuju.

Tako, 20% kupaca kupuje čak nekoliko puta tjedno, 37% kupaca ima naviku obaviti on-line kupnju jednom mjesečno, a isto toliki broj kupuje nekoliko puta godišnje.

Izvor: eCommerce.hr, prosinac 2019.

Kod planiranja uvođenja web prodaje, na vrijeme treba ustanoviti broj kupaca u ciljanoj dobnoj skupini. Tako možemo izbjeći neugodna  iznenađenja,realnije postaviti očekivanja i strategiju i bolje prilagoditi sadržaj i komercijalnu poruku.

Podaci govore o tome kako je najveći broj kupaca u dobnoj skupini 25 do 44 godine.  Ova dobna skupina je posebno važna za eTrgovinu jer obuhvaća zaposlene ljude koji dobro prihvaćaju nove tehnologije pa tako i on-line kupovinu.

Tu se nalazi preko 50% hrvatskih on-line potrošača. Jednako su zastupljeni muškarci i žene, a prema primanjima kućanstva također nema odstupanja. Jednak je broj kupaca s manjim, srednjim i velikim primanjima.

KATEGORIJE

Što se kupuje na internetu, koliko i gdje?

U pogledu vrste proizvoda koji se najčešće kupuju slijedimo globalne trendove. Najviše naručujemo odjeću i obuću (26% kupaca) i proizvode za kućanstvo (25% kupaca).

Slijede elektronika i računala koje naručuje 17% domaćih kupaca, a nije zanemariv ni postotak onih koji on-line kupuju aranžmane putovanja ili ulaznice za koncerte i događaje (11%).

Izvor: eCommerce.hr, prosinac 2019

Gledano vrijednosno, statista.com zaključuje kako je najznačajnija kategorija elektronika i računala (170,1 milijun € ) što ne čudi ako uzmemo u obzir visoke cijene ovih proizvoda.

Slijedi kategorija odjeće i obuće s prometom 114,9 milijuna €. Za dvije godine ovoj se kategoriji predviđa promet 143,8 milijuna €, a do 2023. godine 164,4 milijuna €.

Kategorija proizvodi za kućanstvo četvrta je po vrijednosti. U 2019 godini ova je kategorija “teška” 51,7 milijuna €, a također raste stopom  12% godišnje. Za 2021. se predviđa porast na 64,7 milijuna €, a do 2023. bi tržište proizvoda za kućanstvo trebalo biti 72,7 milijuna € godišnje.

Ako gledamo gdje kupuju, 39% kupaca naručuje u domaćim web shopovima,  44% podjednako kupuje na stranim i domaćim shopovima, a 17% isključivo u stranim trgovinama.

Izvor: eCommerce.hr, prosinac 2019

KONKURENTI

Još smo u razvoju, prilike su velike

Iz istraživanja koje je nad web trgovcima provela udruga eCommerce Hrvatska možemo zaključiti kako prevladavaju mali i srednje veliki web shopovi.

Iako nema istraživanja o ukupnom broju web shopova u RH, procjenjuje se kako ih je 2.000 do 3.000 koji legalno prodaju on-line.

Izvor: eCommerce.hr, prosinac 2019

 

60% shopova je srednje veličine (100 do 10k proizvoda), 30% je malih trgovina s do 100 proizvoda, a 10% onih velikih s asortimanom preko 10.000 proizvoda.

Potrošači više vjeruju trgovcima koji imaju i fizičku poslovnicu pa kod planiranja posebnu pažnju treba posvetiti konkurentima koji imaju i poslovnice. Osim što su samostalan kanal prodaje, kroz fizičke poslovnice konkurenti:

    • nadopunjuju ponudu web shopa,
    • imaju izravan kontakt s kupcima,
    • pružaju omnichanel prodajno iskustvo (usluge poput isporuka naručenih proizvoda, prihvat povrata, zamjene robe itd.)

Od ukupnog broja, polovica web trgovaca ima jednu ili više fizičkih poslovnica. Treba spomenuti i kako 11% web-only trgovaca planira otvoriti fizičku poslovnicu jer su uvidjeli prednosti prodaje na više kanala.

Ako gledamo ostvarene godišnje promete, gotovo pola web shopova osvaruje promet do 300.000 kn. Slijede shopovi s prometom 1 do 3 milijuna kuna (njih je 20%), te shopovi s prometima 300 tisuća do 1 milijun kuna (14%) i oni koji prihode više od 3 milijuna kuna (također 14%).

Izvor: eCommerce.hr, lipanj 2017
Kao najčešće probleme web trgovci navode:
 
  • problem s vođenjem prodajnog mjesta
  • nedostatak zaposlenika s potrebnim znanjima
  • zakonske izmjene
 
Iako su svjesni problema s upravljanjem novim prodajnim mjestom, puno trgovaca nije zaposlilo nikoga za poslove vođenja web shopa. Tek 46% je zaposlilo jednu ili više osoba za prodaju putem web trgovine.
 
Iz istraživanja možemo zaključiti kako se problemi s malim prometom i vođenjem prodajnog mjesta mogu izbjeći zapošaljavanjem voditelja web shopa.
 
Ako budžet ne dopušta nova zapošljavanja, treba investirati u edukaciju postojećih zaposlenika, a tu je i outsourcing poslova koje ne možete obaviti sami.
 
Na eTrgovinu u hrvatskoj se odnosi čak 17 različitih propisa. Za legalnu prodaju potrebno je zadovoljiti priličan broj stavki, a kazne za zakonsku neusklađenost su velike. Razlog više da posebnu pažnju posvetite ovom segmentu već na početku izrade web shopa.

ZAKLJUČAK

Idealno je vrijeme za pokretanje on-line prodaje

Ako se uspoređujemo s drugim EU zemljama, po pokazateljima eTrgovine RH je na začelju liste. Ipak, domaće tržište konstantno raste, a u pozitivnom smijeru se mijenjaju i navike kupaca.

Sve se više kupuje on-line, a ozbiljnih konkurenata još uvijek nema puno. Ako web shop projekt postavite na dobrim temeljima i iskoristite sve prilike koje donosi ovaj učinkovit kanal prodaje, šanse za uspijeh su bolje nego ikad. 

 

Zatražite ponudu za WooCommerce Start Paket

Ispunite ovih nekoliko podataka i Vaša ponuda stiže na email. Molimo, provjerite poštu i u folderu “Promocije”.

ITOM d.o.o. će Vaše podatke koristiti u svrhu povratnog kontakta i sastavljanja ponude proizvoda i usluga te ih nećemo dijeliti s trećim stranama.