Stanje i trendovi e-Trgovine u Hrvatskoj

Uspješni trgovci dobro poznaju veličinu tržišta, kupovne navike kupaca i stanje konkurenata. Provjerite situaciju na domaćem eCommerce tržištu i planirajte pametno !

Podijelite članak

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Uspješan projekt počinje pažljivim planiranjem, a jedan od prvih koraka svakog pametnog trgovca je upoznavanje navika kupaca i situacije na tržištu.

Važno je dobro procjeniti veličinu tržišta i trendove kako bi svoja očekivanja i strategiju stavili u što realnije okvire. Naravno da je lijepo imati sjajnu ideju, ali ako ne poznamo tržišnu izvedbu kategorije, konkurenate i kupce, ideja bi mogla ostaviti gorak okus neprofitabilnosti.

Ovaj članak namjenjen je trgovcima koji planiraju izradu web shopa. Cilj  prikazati situaciju i neke osnovne pokazatelje eCommerce tržišta u RH:

Koristio sam podatke koji se odnose na B2C tržište iz izvora za koje vjerujem da predstavljaju autoritet. Tu spadaju istraživanja udruge eCommerce Hrvatska koja prate navike trgovaca i kupaca na domaćem tržištu, istraživanja globalne asocijacije eCommerceFoundation te poslovnog portala statista.com.

VELIČINA TRŽIŠTA

Promet u eTrgovini konstantno raste

Prema podacima portala statista.com, za domaću eTrgovinu možemo reći kako ima konstantu rasta. U ovisnosti o istraživanju, godišnja stopa rasta kreće se izmeću 6% i 7%.

Promet od on-line prodaje u 2019. je 433 milijuna €, a u naredne tri godine procjenjuje se na 574 milijuna € godišnje.

Najveći rast se očekuje u 2020. godini, posebno u kategorijama odjeća i obuća te proizvodi za kućanstvo (oko 12%) i u kategorijama hrana i osobna njega (oko 8%).

Rast prihoda eCommerce Croatia Statista Market Forecast www.statista.com
Izvor: Statista.com, rujan 2019

Ovdje treba napomenuti kako u gore prikazane godišnje promete ne ulaze kategorije prodaje usluga (poput npr. prodaja karata za evente).

KUPCI

Koliko kupaca kupuje on-line i koje su im navike

Od svih korisnika interneta u RH, svaki drugi kupuje on-line. Prema službenoj statistici i istraživanjima, Internet u Hrvatskoj ima 70% kućanstava od kojih 48% kupuje putem interneta.

U grubim brojkama možemo reći kako e-tržište broji oko 1,5 milijuna domaćih e-kupaca.

Što se tiče proječne potrošnje, statista.com zaključuje kako jedan on-line kupac u 2019 proječno troši 156€ godišnje. Taj će broj do 2023 narasti na 199€.

Revenue per user ARPU eCommerce Croatia Statista Market Forecast www.statista.com
Izvor: statista.com
 

Udruga eCommerce Hrvatska je u velikom istraživanju navika on-line kupnje provjerila koliko često domaći kupci kupuju na webu te gdje kupuju.

Tako, 20% kupaca kupuje čak nekoliko puta tjedno, 37% kupaca ima naviku obaviti on-line kupnju jednom mjesečno, a isto toliki broj kupuje nekoliko puta godišnje.

Ucestalost kupnje online
Izvor: eCommerce.hr, prosinac 2019.

Kod planiranja uvođenja web prodaje, na vrijeme treba ustanoviti broj kupaca u ciljanoj dobnoj skupini. Tako možemo izbjeći neugodna  iznenađenja,realnije postaviti očekivanja i strategiju i bolje prilagoditi sadržaj i komercijalnu poruku.

Users by age

Podaci govore o tome kako je najveći broj kupaca u dobnoj skupini 25 do 44 godine.  Ova dobna skupina je posebno važna za eTrgovinu jer obuhvaća zaposlene ljude koji dobro prihvaćaju nove tehnologije pa tako i on-line kupovinu.

Tu se nalazi preko 50% hrvatskih on-line potrošača. Jednako su zastupljeni muškarci i žene, a prema primanjima kućanstva također nema odstupanja. Jednak je broj kupaca s manjim, srednjim i velikim primanjima.

KATEGORIJE

Što se kupuje na internetu, koliko i gdje?

U pogledu vrste proizvoda koji se najčešće kupuju slijedimo globalne trendove. Najviše naručujemo odjeću i obuću (26% kupaca) i proizvode za kućanstvo (25% kupaca).

Slijede elektronika i računala koje naručuje 17% domaćih kupaca, a nije zanemariv ni postotak onih koji on-line kupuju aranžmane putovanja ili ulaznice za koncerte i događaje (11%).

Što kupujete on line
Izvor: eCommerce.hr, prosinac 2019

Gledano vrijednosno, statista.com zaključuje kako je najznačajnija kategorija elektronika i računala (170,1 milijun € ) što ne čudi ako uzmemo u obzir visoke cijene ovih proizvoda.

Slijedi kategorija odjeće i obuće s prometom 114,9 milijuna €. Za dvije godine ovoj se kategoriji predviđa promet 143,8 milijuna €, a do 2023. godine 164,4 milijuna €.

Kategorija proizvodi za kućanstvo četvrta je po vrijednosti. U 2019 godini ova je kategorija “teška” 51,7 milijuna €, a također raste stopom  12% godišnje. Za 2021. se predviđa porast na 64,7 milijuna €, a do 2023. bi tržište proizvoda za kućanstvo trebalo biti 72,7 milijuna € godišnje.

Ako gledamo gdje kupuju, 39% kupaca naručuje u domaćim web shopovima,  44% podjednako kupuje na stranim i domaćim shopovima, a 17% isključivo u stranim trgovinama.

Gdje kupuju domaći kupci
Izvor: eCommerce.hr, prosinac 2019

KONKURENTI

Još smo u razvoju, prilike su velike

Iz istraživanja koje je nad web trgovcima provela udruga eCommerce Hrvatska možemo zaključiti kako prevladavaju mali i srednje veliki web shopovi.

Iako nema istraživanja o ukupnom broju web shopova u RH, procjenjuje se kako ih je 2.000 do 3.000 koji legalno prodaju on-line.

širina asortimana
Izvor: eCommerce.hr, prosinac 2019

 

60% shopova je srednje veličine (100 do 10k proizvoda), 30% je malih trgovina s do 100 proizvoda, a 10% onih velikih s asortimanom preko 10.000 proizvoda.

Potrošači više vjeruju trgovcima koji imaju i fizičku poslovnicu pa kod planiranja posebnu pažnju treba posvetiti konkurentima koji imaju i poslovnice. Osim što su samostalan kanal prodaje, kroz fizičke poslovnice konkurenti:

    • nadopunjuju ponudu web shopa,
    • imaju izravan kontakt s kupcima,
    • pružaju omnichanel prodajno iskustvo (usluge poput isporuka naručenih proizvoda, prihvat povrata, zamjene robe itd.)

Od ukupnog broja, polovica web trgovaca ima jednu ili više fizičkih poslovnica. Treba spomenuti i kako 11% web-only trgovaca planira otvoriti fizičku poslovnicu jer su uvidjeli prednosti prodaje na više kanala.

Fizičke poslovnice

Ako gledamo ostvarene godišnje promete, gotovo pola web shopova osvaruje promet do 300.000 kn. Slijede shopovi s prometom 1 do 3 milijuna kuna (njih je 20%), te shopovi s prometima 300 tisuća do 1 milijun kuna (14%) i oni koji prihode više od 3 milijuna kuna (također 14%).

godišnji prometi web trgovaca
Izvor: eCommerce.hr, lipanj 2017
Kao najčešće probleme web trgovci navode:
 
  • problem s vođenjem prodajnog mjesta
  • nedostatak zaposlenika s potrebnim znanjima
  • zakonske izmjene
 
Iako su svjesni problema s upravljanjem novim prodajnim mjestom, puno trgovaca nije zaposlilo nikoga za poslove vođenja web shopa. Tek 46% je zaposlilo jednu ili više osoba za prodaju putem web trgovine.
 
Iz istraživanja možemo zaključiti kako se problemi s malim prometom i vođenjem prodajnog mjesta mogu izbjeći zapošaljavanjem voditelja web shopa.
 
Ako budžet ne dopušta nova zapošljavanja, treba investirati u edukaciju postojećih zaposlenika, a tu je i outsourcing poslova koje ne možete obaviti sami.
 
Na eTrgovinu u hrvatskoj se odnosi čak 17 različitih propisa. Za legalnu prodaju potrebno je zadovoljiti priličan broj stavki, a kazne za zakonsku neusklađenost su velike. Razlog više da posebnu pažnju posvetite ovom segmentu već na početku izrade web shopa.

ZAKLJUČAK

Idealno je vrijeme za pokretanje on-line prodaje

Ako se uspoređujemo s drugim EU zemljama, po pokazateljima eTrgovine RH je na začelju liste. Ipak, domaće tržište konstantno raste, a u pozitivnom smijeru se mijenjaju i navike kupaca.

Sve se više kupuje on-line, a ozbiljnih konkurenata još uvijek nema puno. Ako web shop projekt postavite na dobrim temeljima i iskoristite sve prilike koje donosi ovaj učinkovit kanal prodaje, šanse za uspijeh su bolje nego ikad.